24 May 2014

MANFAAT BAWANG PUTIH

Bawang putih merupakan salah satu jenis rempah ratus yang biasa dijadikan masakan. Sama seperti kunyit, bawang putih memiliki manfaat yang sangat besar bagi kesihatan kerana bawang putih mempunyai 1001 manfaat di dalamnya.

Menurut laman Times of India, pada bawang putih mengandung lebih dari 100 bahan kimia biologis yang bermanfaat. Bawang putih juga memiliki berbagai anti-bakteri, anti-virus, sifat anti-jamur dan anti-oksidan.


8 MANFAAT BAWANG PUTIH UNTUK KESIHATAN

1. Menurunkan Kolesterol

Berbagai penelitian menunjukkan dengan mengambil 600 mg bawang putih setiap hari dapat menurunkan kadar kolesterol.

2. Mengubati Penyakit Kulit

Bawang putih juga mampu melawan infeksi dan bakteria sehingga membuatnya menjadi ubat yang efektif untuk kutil dan masalah kulit lainnya.

3. Melancarkan Peredaran Darah

Bawang putih merupakan afrodisiak yang besar. Kerana itu bawang putih dapat membantu meningkatkan sirkulasi darah dan juga membantu melambatkan ereksi. Jadi sangat baik untuk masalah seksual, tenaga dan juga menaikkan energi seksual.

4. Mengawal Kadar Gula Dalam Darah

Mengawal kadar gula dalam darah dengan meningkatkan pelepasan insulin pada pengidap diabetes. Bawang putih mampu menjadi salah satu makanan yang baik untuk pengidap diabetes.

5. Anti-bakteria

Louis Paster menjadikan bawang putih sebagai antibakteria,  sedangkan Albert Schweitzer dari Afrika memanfaatkannya sebagai ubat sembelit. Sifat antibakteria dan anestesi pada bawang putih juga dapat membantu menyembuhkan sakit gigi.

6. Menurunkan Tekanan Darah

Selain itu, bawang putih juga sangat membantu mengurangi tekanan darah tinggi dan pengaliran darah pada organ tubuh. Bawang putih dapat menghentikan pembekuan darah di pembuluh darah tubuh.

7. Menurunkan Risiko Kanser Paru-paru

Penelitian terbaru di China menunjukkan bahawa bawang putih mentah mempunyai kesan menangani berbagai gangguan kesihatan, termasuk penyakit-penyakit kronik dan kanser paru-paru. Para pengkaji bawang putih memberitahu bahawa manfaat bawang putih itu berkait rapat dengan kandungan allicin di dalamnya.

8. Kesihatan Jantung

Serangan jantung terjadi kerana rendahnya pembekalan oksigen ke dalam tubuh. Bawang putih yang segar ternyata lebih baik dalam mengurangi kerosakan akibat rendahnya pembekalan oksigen tersebut.

Agar kandungan yang terdapat pada bawang putih tidak hilang, sebaiknya bawang putih diambil dalam keadaan mentah. Jika tidak suka dengan rasa dan aromanya, bolehlah ditambahkan sedikit madu. Baca juga mengenai manfaat bawang merah untuk kesihatan.

Tak perlu susah-susah kalau kita memang jenis susah nak telan bawang putih tu.. Shaklee menyediakan Garlic Complex untuk anda..


GARLIC COMPLEX (klik untuk info lanjut)
 

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 

Zue Mat Amin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design