26 May 2014

KURANG TIDUR DALAM WAKTU PANTANG

 
Korang pernah alami tak masalah kurang tidur ni? Zue ni asal dalam pantang je memang kerap sangat alami masalah ni.. Dah 3 kali bersalin pun 3 kali alami masalah ni.. maklumlah baby masih kecik lagi kan.. kita ni risau pun ada.. takut tak sedar bila dah lena tu.. Jom Zue sharekan sikit daripada Dr Zubaidi tentang kekurangan tidur dalam waktu pantang..
 
Kredit : Dr Zubaidi Ahmad

Ramai wanita yang baru melahirkan anak (berada dalam waktu pantang) mengalami masalah kekurangan tidur akibat terpaksa melayan bayi yang baru dilahirkan.

Bayi yang baru dilahirkan tentu mahukan perhatian yang lebih sama ada mahu disusukan, ditukarkan lampin, dimandikan dan diajak bermain.

Oleh itu mereka harus menyedari tanda-tanda yang menunjukkan mereka mengalami kekurangan tidur. Jika tidak mereka akan jatuh sakit kerana daya tahan menjadi kurang dan tidak ada kekuatan untuk menjaga bayi mereka.

Tanda-tanda kekurangan masa tidur bukan setakat hanya rasa letih . Ini dapat dirasakan apabila masa tidur di waktu malam mereka terganggu selama empat atau lima malam.

Jarang wanita yang berada dalam masa pantang mendapat lebih daripada empat jam tidur yang nyenyak.

Selain mudah jatuh sakit, mereka agak lambat terhadap bertindakbalas terhadap suatu perkara. Ini sangat bahaya jika mereka memandu atau memasak. Selain itu mereka agak sukar untuk memberikan fokus terhadap kerja mereka.

Antara tanda bahaya bagi seseorang wanita yang tidak cukup tidur ialah:

1. Berasa sangat letih
2. Mudah untuk rasa marah dan bersikap tidak memperdulikan
3. Berasa kekok melakukan kerja yang biasa dilakukan
4. Mudah melepaskan barang yang dipegang atau terlanggar atau menumpahkan sesuatu
5. Rasa sangat stress
6. Sukar untuk meluahkan perasan
7. Sukar untuk menumpukan perhatian
8. Berasa tidak lapar atau ada kalanya rasa sangat lapar dari kebiasaannya.
9. Rasa fikiran terlalu penuh dan tidak mampu berfikir untuk perkara yang mudah seperti menu masakan hari ini.

Jadi jika mengalami masalah ini harus mendapat tidur yang cukup. Mungkin minta pertolongan ibu atau saudara untuk menjagakan bayi untuk beberapa jam bagi mendapatkan tidur yang cukup.

Bagi Zue pula.. rasa stress dan letih dapat diatasi dengan pengambilan Set Berpantang Shaklee.. Dengan pengambilan yang betul dan rehat yang secukupnya badan dan pemikiran kita pasti akan lebih cergas serta bandan juga lebih bertenaga.. Jom cuba SET BERPANTANG SHAKLEE


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 
Zue Mat Amin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design