25 May 2014

CARA MENGATASI KULIT BERMINYAK

Salah satu punca jerawat di wajah adalah di sebabkan oleh kulit yang berminyak. Terdapat beberapa punca yang boleh mengakibatkan punca kulit beminyak dan cara menanganinya.. Apakah?? Jom baca info selanjutnya..

Penyebab dan Cara Merawat Kulit Wajah Berminyak Berjerawat.

Kulit menghasilkan minyak yang berfungsi sebagai pelindung kulit dari bahaya dari luar seperti pencemaran dan debu yang akan masuk kedalam pori-pori kulit. Selain itu minyak pada kulit sebagai cairan yang mampu menjaga keremajaan kulit dan menjadikan kulit menjadi kenyal. Namun kelebihan minyak pada kulit wajah khususnya akan menambah masalah baru bagi kita.

Kelebihan minyak pada kulit wajah atau kita sebut wajah berminyak akan menyebabkan kurangnya keyakinan diri ketika berdepan dengan umum kerana wajah akan terlihat kusam dan berlikat. Wajah berminyak juga akan menangkap udara di sekitar dan mengendapkan debu dan pencemaran di wajah. Akibatnya pori wajah tertutup dan timbulah jerawat.

SEBAB-SEBAB KULIT BERMINYAK:

1. Makanan yang Berlemak
Makanan yang mengandungi banyak lemak tidak baik untuk kesihatan manusia kerana adanya penimbunan lemak dan menimbulkan penyakit. Masalah minyak berlebihan adalah masalah yang  timbul akibat mengambil makanan yang mempunyai lebih lemak.

2. Hormon tidak Seimbang
Minyak berlebihan pada wajah merupakan salah satu tanda seseorang itu sudah pun meningkat ke alam dewasa. Perubahan-perubahan sebegini harus ditempuhi oleh seseorang remaja. Pada orang dewasa khususnya wanita masalah minyak berlebihan selalunya terjadi ketika kedatangan haid. Maka dari itu kegiatan yang kita lakukan sebaiknya dikontrol dengan baik. Pemakanan yang seimbang dengan kegiatan yang kita lakukan akan mengurangi jumlah minyak yang keluar dari tubuh kita.

3. Salah Pilih  Kosmetik
Sebahagian besar remaja wanita yang meningkat remaja sudah mula memakai peralatan kosmetik yang diperbuat daripada bahan kimia. Kosmetik sedemikian dapat menjadikan kulit wajah lebih berminyak dan sensitive apabila kulit muda tidak dapat menerima bahan-bahan kimia tersebut.

4. Keturunan
Orang tua tidak hanya mewariskan harta kepada anaknya tetapi juga mewariskan sebahagian  sifat genetiknya (pasti). Jika orang tua kita mempunyai masalah kulit wajah yang berminyak kita berkemungkinan juga memiliki keturunan genetik yang sama. Kita tidak mampu menolak masalah ini tetapi kita mampu mengatasinya.

Berikut terdapat beberapa cara bagi menangani masalah kulit wajah yang berminyak..

CARA MENGHILANGKAN WAJAH BERMINYAK

1. Mencuci Muka
Menjaga kebersihan muka sangatlah penting. Untuk menghindari minyak berlebihan,  cukup mencuci muka dengan sabun 2x sehari (jangan lebih). Kelebihan mencuci muka dengan sabun dapat menghindari lapisan kulit wajah daripada pancaran sinaran matahari dan menyebabkan minyak bertambah banyak.

2. Minum Air Putih
Minum 2 liter air putih sehari akan menjaga metabolisme pada tubuh. Jika kita melakukan kerja-kerja berat setiap hari dan ditambah pula dengan sukan olahraga tubuh yang mengandungi banyak air, peluh yang keluar akan lebih sedikit mengadungi minyak.

3. Air Hangat
Sapu tangan kecil di celupkan ke dalam air suam yang telah dicampur sedikit garam, sapukan secara berlahan ke wajah. Rasakan sensasi kesejukannya setelah itu. Air hangat akan membuka pori wajah dan garam akan mengangkat kotoran pada wajah.

4. Putih Telur
Gunakan sebagai masker. Caranya pecahkan telur dan pisahkan kuning dan putihnya. Pukul putih telur hingga berbuih. Sapukan ke wajah dan biarkan mengering. Kemudian bersihkan dengan air suam.

5. Tomato/Timun/Kentang
Ketiga buah ini dapat digunakan sebelum tidur. Caranya sangat mudah.cuci muka terlebih dahulu. Hiriskan salah satu dari buah tersebut. Usapkan ke wajah, biarkan kering. Keesokkan harinya basuh muka dengan air suam. Setelah itu bilas dengan air sejuk untuk menutup kembali pori wajah.

6. Daun Sadri
Sebagai penyedap makanan, ternyata daun sadri  juga mampu mengurangkan kadar minyak pada wajah. Caranya potong kecil daun sadri dan masukkan ke dalam periuk kecil yang telah diisi dengan 2 gelas dan dibiarkan mendidih. Rebus selama 15-20 minit. Angkat dan sejukkan. Sapukan pada wajah secara merata. Tunggu hingga benar-benar meresap. Bilas dengan pembersih muka .

Itulah beberapa cara tradisonal menghilangkan wajah berminyak yang dapat dilakukan dengan mudah dirumah. Jangan gelojoh membeli kosmetik yang pelbagai kerana cara tradisional juga mampu merawat masalah kulit berminyak ini serta tidak mendatangkan kesan sampingan.

 
Rangkaian set ENFUSELLE ini mempunyai jawaban bagi menangani masalah kulit berminyak ini. Mengandungi Vitamin E dan mempu menjadikan kulit wajah bersih dan menghapuskan minyak serta kotoran degil.
 
 Zue Mat Amin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design