20 May 2014

KENALI WARNA URIN ANDA


“Kenapa bila saya buang air kecil warna urin saya kuning macam B-Complex?”Adoiii.. takut pulak bila tengok warna urin bertukar menjadi kuning gelap kan.. Anda tahu tak kenapa ia bertukar ke warna kuning gelap selepas anda mengambil B ComplexShaklee tu.. Saya tahu sebabnya.. saya pasti anda sebenarnya kurang minum air sebanyak 3 liter sehari kan?


Sebenarnya adalah sangat normal apabila mengambil supplement yang mengandungi vitamin B, warna urin akan berubah menjadi kuning cerah. (Urin biasa berwarna kuning pucat). Ini adalah kerana vitamin B merupakan vitamin larut air, dan Riboflavin yang tidak diserap, disingkirkan melalui air kencing dan memberi warna kuning cerah kepada urin.

Jadi sebelum anda menggelabah tak tentu hala dan buat keputusan untuk stop mengambil B-Complex ada baiknya kita belajar mengenali warna kencing kita dan simpton yang dibawa bersamanya..

Kuning cerah atau terang - Urin yang NORMAL. Ini menandakan tubuh anda cukup air yang diperlukan.

Kuning coklat - kekurangan air dalam badan hingga berlaku hidrasi.Banyakkan minum air putih.
 
Kuning gelap -  Warna ini berkemungkinan menunjukkan sama ada pengambilan ubat-ubatan atau mempunyai masalah dengan organ hati atau hepatitis...Sebaiknya buat rujukan doktor.
 
Putih susu -  kemungkinan anda mengalami jangkitan di saluran kencing atau terdapat batu karang.
 
Merah atau pink -  Samaada campuran darah atau pemakanan pewarna.jangkitan pada buah pinggang atau penyakit berkaitan atau kerosakan sel darah merah.Sebaiknya buat rujukan doctor.
 
Oren -  kesan pengambilan ubat
 
Biru/ hijau - Banyak kes air kencing berwarna biru atau hijau kerana pengambilan ubat yang berkaitan dengan saluran air kencing..
 
Keruh/kekelabuan - air urin kotor atau jangkitan pada saluran kencing.
 
Biru – kesan pengambilan ubat-ubatan
 
DESKRIPSI WARNA AIR KENCING

1. Air kencing adalah putih
Jika air kencing anda berwarna putih boleh menunjukkan phosphaturia. Phosphaturia adalah satu tahap peningkatan garam fosfat dalam air kencing. Phosphaturia tidak semestinya berbahaya. Ia boleh merengsa dan dalam beberapa kes batu buah pinggang. Hubungi doktor anda sebagai langkah berjaga-jaga. Air kencing putih juga mungkin menandakan kebocoran atau limpahan sistem limfa untuk saluran buah pinggang atau kencing (chylurie). Ini terutamanya biasa di plasmacytoma hyperfosfaterurie dan mengekang. Air kencing keruh susu biasanya menunjukkan kepada pyuria (sel darah putih dalam air kencing)
 
2. Air kencing adalah kelabu
Air kencing kelabu atau grayish boleh menjadi pelopor kepada batu karang. Batu karang biasanya bermula sebagai debu mikroskopik, tetapi juga begitu besar sehingga mereka tidak dapat dijelaskan apabila kesakitan membuang air kecil. Minum air yang mencukupi (dengan jus lemon jika perlu), senaman yang mencukupi dan mengambil vitamin tambahan boleh memberi manfaat. Jika anda mengalami sakit atau pedih semasa kencing anda lebih baik sebagai langkah berjaga-jaga, hubungi doktor anda.
 
3. Air kencing adalah coklat
Warna perang air kencing itu mungkin termasuk menunjukkan kanser pankreas, penyakit buah pinggang, pembentukan myeloma, tetapi juga berlaku semasa mengandung. Penyakit hati, warna air kencing berwarna perang oleh pengeluaran bilirubin (bahan yang dikeluarkan pada pecahan sel darah merah lama). Hepatitis, saluran hempedu tersumbat tersumbat atau air kencing berwarna perang biasanya bir.
 
4. Air kencing berwarna hitam
Apabila seseorang mengidap melanoma (barah kulit yang timbul daripada sel pigmen), kemudian hitam air kencing. Air kencing hitam biasanya menunjukkan perkumuhan air kencing melanin, satu pigmen kulit organik. Sebaiknya dapatkan rujukan doktor.
 
5. Air kencing berwarna merah
Salah satu simptom utama penyakit buah pinggang atau kegagalan buah pinggang berfungsi. Mungkin ada kencing serius atau masalah buah pinggang seperti pundi kencing atau kanser buah pinggang, glomerulonephritis, batu karang, buah pinggang atau seangkatan dengannya.. Apabila ragu-ragu adalah dinasihatkan untuk berjumpa doktor.
 
6. Air kencing gelap
Pewarna kuning dalam air kencing tidak pernah ditemui lagi. Air kencing adalah sangat gelap apabila seseorang kehilangan banyak kelembapan dalam masa yang singkat, contohnya dengan berpeluh semasa bersenam. Juga, air kencing pagi sering gelap kerana semasa tidur berpeluh. Air kencing kuning gelap boleh kadang-kadang juga menunjukkan simptom penyakit.
 
7. Air kencing keruh
Hujan air kencing biasanya menunjukkan pyuria : Kehadiran nanah atau nanah di dalam air kencing, jangkitan saluran kencing contohnya oleh keradangan atau uretra. Ini sering diiringi dengan merasa gatal, dan sakit semasa kencing dan pembuangan darah dalam air kencing. Dengan pemerhatian ini, anda temu janji dengan doktor. Air kencing keruh juga boleh disebabkan oleh garam kristal asid urik atau asid fosforik.

Jadi tak perlulah kita gelabah sekiranya warna urin adalah kuning cerah, kerana tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Sebaliknya jika kuning yang gelap, ia menandakan tubuh menghadapi kekurangan air (dehidrasi) dan perlu minum lebih banyak air sekurang-kurangnya 3 liter sehari seperti yang disarankan oleh doktor. Ia merupakan satu petanda bagus iaitu tubuh kita bertindakbalas dengan baik terhadap vitamin B tersebut. Namun sekiranya warna tersebut bertukar menjadi pelik (rujuk di atas), sila lah berjumpa doktor dengan kadar segera.

sumber : mazeermohamad.com

Zue Mat Amin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design