26 January 2014

FIBROID DAN CARA RAWATAN YANG TIDAK MELALUI PEMBEDAHAN

APA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG FIBROID?

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu pada rahim. Apabila ia membesar, fibroid boleh memberikan pelbagai masalah kepada wanita seperti menghimpit pundi kencing, mengalami haid yang banyak, sakit semasa haid dan sakit semasa bersama dan sebagainya. Ia boleh tumbuh sehingga sebesar biji bola tapi ia bukan sejenis kanser.

Kebanyakkan symptom yang dihidapi oleh wanita ialah kerap kencing, sembelit, sakit haid dan darah haid yang banyak. Kadang-kadang ia boleh menghadang pintu rahim dan sekiranya wanita tersebut hamil, beliau terpaksa bersalin secara pembedahan caesarean.

 
BAGAIMANA WANITA BOLEH MENGHIDAPINYA?
 
Fibroid adalah kejadian yang kerap terjadi iaitu pada 25% kaum wanita tetapi setakat ini kita tidak dapat pastikan bagaimana ia terjadi. Walaubagaimanapun, kehadiran hormone estrogen berkait rapat dengan pembesaran fibroid. Fibroid terjadi kebanyakkan pada mereka yang berusia 30-40 tahun iaitu dalam usia reproduktif. Apabila umur semakin meningkat dan takat estrogen yang semakin rendah, fibroid juga akan susut secara sendirinya.
 
APAKAH SIMPTOM YANG DIHIDAPI WANITA?
 
Kebanyakkan wanita tidak mengetahui mereka mempunyai fibroid kerana ia jarang memberikan masalah tetapi sekiranya ia terlalu besar dan berada pada ruang saluran, pesakit akan mengalami :
  • Sakit semasa haid (senggugut)
  • Sakit belakang
  • Haid yang banyak
  • Sembelit
  • Kencing Kerap
  • Keguguran yang kerap
  • Sukar mengandung
BAGAIMANA FIBROID DAPAT DIKESAN?
 
Kebanyakkan fibroid dikesan secara tidak sengaja kerana ia sering tidak memberi sebarang gejala. Sekiranya anda merasa sesuatu bengkak pada bahagian bawah perut, berjumpalah dengan doctor untuk mengetahui punca pada bengkak tersebut. Ujian ultrasound scan dengan senang akan dapat membezakan samada bengkak itu berasal dari firoid atau ovari.
 
BAGAIMANA FIBROID DAPAT DIRAWAT?
 
Kebanyakkan fibroid tidak memerlukan rawatan tetapi doctor anda akan mempertimbangkan atau menyarankan rawatan bergantung pada:
  • Sebanyak mana haid dan sakit senggugut yang anda hadapi
  • Berapa cepat fibroid tersebut membesar
  • Usia anda kerana fibroid akan mengecil apabila mencapai usia menopos
  • Keinginan anda untuk mendapatkan anak, kerana fibroid boleh menyebabkan ketidaksuburan untuk mengandung
  • Sekiranya anda memang memerlukan rawatan, terdapau 2 jenis pembedahan yang akan disarankan. Pertama MYOMECTOMY di mana ketumbuhan itu sahaja yang akan dibedah dan dibuang oleh doctor, manakala HYSTERECTOMY pula adalah pembedahan membuang kesemua rahim dan selalunya dibuat kepada wanita yang hamper mencapai usia menopos dan mereka yang tidak lagi mahukan anak.
Katakan tidak dengan SET ACE dan GLA COMPLEX dalam membantu masalah fibroid ini.. Jom baca setiap fungsi set yang terdiri daripada Carotomax, Vit C dan Vitamin E Complex di sini dan bagaimana GLA COMPLEX dapat membantu mengatasi masalah yang sama.
 
Set yang mengandungi Vit C dan Vit E ini berfungsi sebagai antioksida. Ia merupakan ejen pembasmi radikal bebas yang berfungsi untuk menjaga sel sihat anda daripada dimusnahkan oleh radikal tersebut. Sekaligus ia membantu mengecutkan fibroid anda.
 
  • Berfungsi menstabilkan hormone kerana ketidakstabilan hormone adalah punca kewujudan fibroid di dalam rahim dan menyebabkan ia semakin membesar. Dengan pengambilan GLA secara berdisiplin, In syaa Allah apabila hormone telah stabil, fibroid anda akan mengecut secara semulajadi dan anda dapat merawatnya tanpa melalui sebarang pembedahan.
 
 
APA KATA PENGGUNA..
 
 
ANDA DAPAT MERAWATNYA TANPA PEMBEDAHAN. JOM DAPATKAN SATU SET..
 
Zue Mat Amin

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design