02 January 2014

BUASIR

ANDA PENGHIDAP BUASIR?
JANGAN BIARKAN IA BERTAMBAH SAKIT DAN MEMERITKAN..

Jom kita kenali jenis-jenis BUASIR

Terbahagi kepada 2 jenis:-

1. Buasir dalam yang berlaku pada bahagian dalam dubur
2. Buasir luar di mana ia boleh terkeluar dan boleh dilihat serta dirasai pada bahagian dubur

 

APA ITU BUASIR?
Buasir terhasil daripada regangan berulang kali ketika pergerakan usus dan masalah ini bertambah teruk sekiranya diikuti dengan masalah sembelit.

Pendarahan adalah gejala utama buasir dan hampir 70% penghidapnya mengalami... masalah pendarahan setiap kali membuang air besar.

Selalunya pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit.

Bengkak yang terjadi adalah disebabkan oleh pengembangan saluran darah pada bahagian dubur atau ketumbuhan sel-sel yang melapisi saluran dubur. Selain bengkak pada saluran dubur, pendarahan semasa membuang air besar juga terjadi disebabkan oleh luka yang terjadi apabila najis keras bergesel dengan buasir.
 
PUNCA BUASIR
  • Tekanan meningkat dalam abdomen yang boleh menyebabkan saluran darah meregang dan bengkak menimbulkan pelbagai gejala termasuk rasa gatal dan pendarahan yang banyak.
  • Di dalam saluran dubur manusia, terdapat struktur yang dikenali sebagai vascular endochusions yang menyebabkan otot-otot dubur kenyal. Biasanya struktur ni kecil dan tidak ketara. Struktur ini akan membengkak apabila seseorang itu mengalami sembelit atau meneran ketika membuang air besar. Selepas beberapa lama, ia hilang sifat kenyalnya dan terjulur keluar melalui dubur. Proses ini diiringi dengan pendarahan dan akhirnya menjadi buasir.
  • Buasir juga boleh terjadi apabila seseorang itu berdiri atau duduk terlalu lama.
  • Ibu-ibu mengandung juga tidak ketinggalan, mereka juga boleh mendapat buasir kerana bayi di dalam kandungan yang semakin membesar boleh memberikan tekanan kepada saluran darah di kawasan dubur sehingga menyebabkan buasir.
  • Begitu juga ketika meneran bayi sewaktu proses kelahiran bayi juga dapat menyebabkan buasir terjadi.
  • Orang yang mempunyai berat badan berlebihan juga (obesity) berisiko mengalami buasir.


Jom ikhtiar dengan SET BUASIR SHAKLEE ni..

OSTEMATRIX :


Bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

OMEGA GUARD :

Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

ZINC COMPLEX :

Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. zinc complex membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

APA KATA PENGGUNA SET BUASIR NI?

 
Zue Mat Amin

 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design