15 March 2014

SET KAWAL KOLESTEROL SHAKLEE

Assalamualaikum wbt..

Jom kita sembang-sembang skit pasal pemakanan dan keperluan pemakanan atau pun gizi seimbang yang diperlukan tubuh badan kita.. tak dinafikan kita ni pantang la jumpa makanan sedap-sedap tambahan pulak bila dihidang di depan mata kita.. huh! tak sabar nak melahap sampai tak selidik dulu adakah ia perlu dan berapakah kalori setiap hidangan? Jom Zue sharekan poster ni.. kita tinjau satu persatu..

                             
Nah.. setiap jenis vitamin fungsi dan apakah makanan yang diperlukan. Senang nak tengokkan? Jadi apa lagi yang kurang? Jom kita tambah dan jangan lupa kurangkan yang tidak berkenaan ye..

Tapi sebenarnya harini Zue nak kongsikan cerita tentang kolesterol. Banyak bendanya.. jom baca..

                          

APA ITU KOLESTEROL?

Kolesterol adalah sejenis komponen sterol yang penting dalam metabolisme serta penghasilan hormone. Kiranya jika berlaku ketidakseimbangan kolestrol HDL dan LDL maka ia memberi lebih banyak kesan kepada kesihatan kita. Kita selalu mendengae tentang kolesterol yang termendap di salur darah dan mengakibatkan strok. Kolesterol bergerak sekali bersama aliran darah sebagai lipoprotein. Lipoprotein ini terdiri daripada lemak (lipid) yang diselaputi protein.

                          

* LDL merupakan kolesterol jahat kerana ia membawa kepada masalah pengumpulan kolesterol dalam arteri.

* HDL pula merupakan kolesterol baik kerana ia membawa kolesterol dalam darah kepada hati, di mana hati akan menyingkirkan kolesterol dari arteri.

Oleh sebab itu, kolesterol bukanlah jahat semuanya. Ada juga faedahnya. Sel yang sihat sangat bergantung kepada HDL kerana HDL diperlukan oleh sel untuk bernafas, makan, berkumuh dan pelbagai fungsi metabolism. Manakala LDL boleh merosakkan fungsi tersebut.

FUNGSI KOLESTEROL

Terdapat beberapa fungsi kolesterol dalam tubuh badan kita. Antaranya :
  • Membina dan menjaga membrane sel, dengan mengelakkan pengkristalan hidrokarbon di dalam membrane. 
  • Membantu dalam penghasilan cecair hempedu 
  • Penting dalam penghasilan hormone yang dibebaskan oleh kalenjar adrenal seperti kortisol, kortikosteron dan sebagainya. 
  • Terlibat dalam penghasilan hormone androgen dan estrogen. 
  • Menjaga pintu pagar sel dengan membenarkan molekul yang boleh memasuki sel dan tidak boleh memasukinya. 
  • Penting untuk metabolism vitamin larut lemak 
  • Menjadi penebat kepada jaringan saraf 
  • Menukarkan cahaya matahari kepada Vitamin D 
BAGAIMANA MENGIRA TAHAP KENORMALAN KOLESTEROL?

Tahap kolesterol (total) yang normal lebih kurang 1200-200mg/dl, dengan HDL melebihi 40 mg/dl dan LDL kurang dari 130mg/dl.
Kolesterol yang terlalu rendah atau terlalu tinggi boleh mengakibatkan masalah kesihatan jadi penting untuk menjaga kolesterol pada tahap yang sepatutnya.

Masalah yang timbul akibat kolesterol ialah: 
  • Strok 
  • Serangan jantung 
  • Penyempitan arteri 
  • Darah tidak mengalir dengan baik 
BAGAIMANA CARA MENGAWAL PARAS KOLESTEROL?

Terdapat beberapa cara yang perlu kita jaga bagi membolehkan kita mengawal paras kolesterol di dalam tubuh kita.
  1. Mengawal Diet - Makanan sebenar yang mengandungi kolesterol (dietary cholesterol) tidak memberi kesan buruk kepada kolesterol dalam tubuh kita. Masalah berlaku apabila kita mengambil makanan yang tinggi lemak tepu seperti makanan di proses. Oleh itu, banyakkan makan makanan yang sebenar, dan lemak yang berkualiti. 
  2. Perbanyakkan Aktiviti Fizikal - Jika kita kurang bergerak atau kurang melakukan aktiviti fizikal, peluang untuk kita memiliki kadar LDL yang lebih tinggi dan HDL adalah lebih tinggi. Maka banyakkan aktiviti fizikal walau hanya sekadar berjalan ke masjid, naik tangga, bersenam dan sebagainya. 
  3. Menurunkan Berat Badan - Orang yang mempunyai masalah berat badan berlebihan terutamanya yang menghadapi masalah obesiti berisiko untuk memiliki kadar LDL yang lebih tinggi.
  4. Menjauhi Rokok dan Alkohol - Terang dan jelas bahawa kedua perkara ini sangat tidak bagus untuk kesihatan dan haram di sisi agama Islam. 
SUPLEMEN SHAKLEE YANG DAPAT MEMBANTU PERMASALAHAN INI

                         
Jika anda sedang dalam perhatian doktor bagi kes kawalan kolesterol ini, mohon rujuk terlebih dahulu doktor sebelum mengambil sebarang suplemen. Ini kerana dikhuatiri pengambilan suplemen yang mempunyai tindakbalas dengan ubat yang dibekalkan doktor. Pengambilan suplemen Shaklee membantu merawat dan bukanlah dapat menyembuhkan serta-merta. Harus diingat pengambilan suplemen Shaklee hendaklah mengikut aturan yang betul di samping pengambilan air 3 liter sehari.

SET KAWAL KOLESTEROL SHAKLEE MENGANDUNGI:
  • B Complex - Vitamin B3 (Niacin) membantu menurunkan kadar kolesterol
  • Garlic - Garlic merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah
  • Omega Guard - EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol 'jahat' LDL
  • Vitamin C - Vitamin C menurunkan kadar kolesterol dan menguatkan dinding arteri
  • Vitamin E - Vitamin E memperbaiki peredaran darah
APA KATA PENGGUNA?





Zue Mat Amin
Sms/whatsapp : 017-5915820
Emel : superbvitaminme@gmail.com
Fb : www.facebook.com/supervitaminme

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2012 Reserved to superbvitaminme
Design by Ccicute Design